TARINAMME

Tiimeihin jako ja tutustuminen

Syksyn 2018 liiketalouden opinnot oli suoritettu. Oli aika jakaa 45 Tiimiakatemialla aloittanutta yrittäjänalkua 15 hengen tiimeihin, jotka myöhemmin tulisivat perustamaan oman osuuskunnan. Jokainen meistä oli oma erilainen persoonansa, mutta kaikkia meitä sama asia – halu olla yrittäjä. Olimme kaikki tehneet muutamia persoonallisuus- ja tiimiroolitestejä, jotta samassa tiimissä ei tulisi olemaan liian monta samoja luonteenpiirteitä omaavia yksilöitä.  

Tiimien jako jännitti jokaista meitä. Yksi kerrallaan saimme kuulla omat nimemme ja suuntasimme kohti nurkkausta, johon jo aiemmin tiimiin jaetut odottivat viimeisiä valintoja tiimikavereiksi. Naurua, iloa ja suuria odotuksia. Sitä kaikkea oli ilmassa siinä vaiheessa, kun saimme ensi kerran tietää, keiden kanssa tulemme seuraavat kolme vuotta rakentamaan yhteistä tarinaa. 

Pian saimmekin jo osuuskunnan perustamista varten tarvittavat paperit eteemme. Oli aika keksiä yritykselle nimi, jota mietittiinkin pitkään. Monivaiheisen ja värikkään äänestyksen jälkeen päädyimme valitsemaan nimeksemme Projektitoimisto Noste, mikä oli ensisijainen nimivaihtoehtomme. Toiseksi vaihtoehdoksi valittiin Projektitoimisto Gravi, ja kolmanneksi Projektitoimisto Wiikset. Näistä viimeisenä mainittu nimivaihtoehto aiheutti suurta hilpeyttä nuoressa tiimissä, joka vasta tutustui toisiinsa.  

Pari viikkoa osuuskunnan perustamispapereiden lähettämisen jälkeen vastaanotimme tiedon, että yrityksemme on perustettu onnistuneesti ja nimi on hyväksytty. Lähdimme uteliaasti tutkimaan päätöstä, jonka olimme juuri vastaanottaneet. Olimme toden teolla luottaneet Projektitoimisto Noste –nimivaihtoehdon menevän läpi, olimmehan jo suunnitelleet ensimmäisen logommekin sen pohjalta. Samanlainen nimi oli kuitenkin jo käytössä, jolloin emme voineet käyttää Noste nimeä. 

Hyväksytty nimi oli Projektitoimisto Gravi. 

Ensimmäiset projektit

Saimme tammikuussa 2019 talon valmentajilta tiedon, että Learning Circus –oppimismatka tullaan järjestämään tulevana keväänä päätepisteenä Romania. Matkan aikana jokainen tiimi tulisi vierailemaan kansainvälisissä yrityksissä ja oppilaitoksissa, minkä lisäksi tiimien tuli suunnitella reitti määränpäähän. Ainoana sääntönä oli, että matkustaminen tulisi tapahtua maa- tai vesiteitse, joten lentäminen oli kiellettyä. Hyvin nopeasti ymmärsimme myös sen, että meidän tuli hankkia matkaa varten rahaa – ja paljon. Oli aika ryhtyä tekemään. 

Kevään 2019 aikana saimme hankittua muutamia asiakkaita, joille teimme töitä ja joiden ongelmia ratkaisimme. Näistä projekteista saadut rahat siirrettiin suoraan tulevan reissun kassaan ja aloimme hiljattain saavuttaa tavoitteen reissun toteutumisesta. Meidän ihka ensimmäinen projekti oli myyntikoulutuksen järjestäminen, jossa suunnittelimme ja järjestimme myyntikoulutuksen yhdessä erään Suomen parhaan myyntikouluttajan kanssa. Sen lisäksi pääsimme kehittämään ja hyödyntämään myyntitaitojamme; kaikki koulutuksen liput myimme itse omille aikaisemmille kontakteillemme. Tämän jälkeen järjestimme promopäiviä asiakasyrityksille, ajoimme autolla satoja kilometrejä, teimme myynnin alihankintaa ja myimme yritysten edustajille lippuja tapahtumiin. Paljon erilaista tekemistä ja ennen kaikkea paljon oppia. Tärkeintä oli, että jokainen pääsi tekemään ja sai tuotua oman panoksensa kohti yhteistä tavoitetta – Learning Circusta ja matkaa asuntoautoilla kohti Romaniaa. 

Ensimmäiset kesäprojektit

Pian kevään Romanian reissun jälkeen kesä lähestyi kovaa vauhtia ja oli mietittävä mitä tulisimme sen aikana tekemään. Syntyi pieni projektiryhmä – Joona, Ella, Veera ja Jouko – jotka päättivät ryhtyä kioskiyrittäjiksi. Tiimiakatemialla jo useita vuosia ollut Rantakioski Mahla periytyi Gravin tiimille, ja innokkaat tiimiläiset projektipäällikön Ellan johdolla lähtivät toteuttamaan unelmiaan Köhniön uimarannalle 

Mahla avasi luukkunsa kesän alussa ja sai jälleen hymyn Köhniön asukkaiden huulille. Ensimmäiset pari viikkoa Ella ja kumppanit kylpivät rahassa ja lähes harkitsivat jo uusien autojen hankkimista, kunnes perinteinen Suomen kesä ilmoitti olemassaolostaan. Sade karkoitti asiakkaat uimarannalta, mikä johti pahimmillaan 3€ myyntipäiviin ja johdatti projektiryhmän tylsyyden partaalle. Oli aika pitää kriisipalaveri ja miettiä, miten voimme saavuttaa kesän tavoitteet näissä epäedullisissa olosuhteissa. Kävipä mielessämme jopa mustikoiden kerääminen ja niiden myyminen, vaikka satokausi ei tainnut olla vielä parhaimmillaan. Viisaiden päiden yhteen lyöminen ja innovatiivinen asenne sai meidät kuitenkin keksimään idean, joka pelastaisi sateen pilaamat rantapäivät. Lähdimme pitämään kioskia Neste Ralleihin Moksin erikoiskokeen alueelle. Vietimme pitkän, mutta erittäin ansiokkaan päivän tarjoten kahvia ja makkaraa innokkaalle rallikansalle, jonka jälkeen laskimme käteiskassaa päivän jälkeen kädet syyhyten. Kesä oli pelastettu. 

Kevään korona-aika

Keväällä korona-aika alkoi yllättäen ja heitti kaikki tiimiläiset etätöihin. Karanteeniaika toi omat haasteensa tiimityölle. Tiimitreenit järjestettiin Zoomissa koko loppukevään. Samulin ideana järjestettiin pikaisena apuna Tueyrittajaa.fi -projekti. Ideana oli luoda pienyrittäjien tueksi korona-aikaan ilmainen sivusto, josta yrityksiä tukemaan halukkaat voisivat käydä etsimässä yrityksen, jonka palveluita tukea. Projekti työllisti aika paljon, mutta oli tietenkin pienyrittäjien ahdingon takia lähinnä pelkkä hyväntekeväisyysprojekti. Yrittäjältä yrittäjälle. 

Koronakevät oli myös siinä mielessä haastavaa aikaa, ettemme voineet viettää enää aikaa niin paljon yhdessä tiimin ja koko Tiimiakatemian yhteisön kanssa. Saimme kuitenkin vastuullemme järjestää kevään TA-Gaalan, joka tultiin asianmukaisesti järjestämään etäyhteydellä. Gaalan järjestäminen oli meille kunnia-asia, ja koko tiimi halusi onnistua siinä projektiryhmän näyttäessä suuntaa. Gaala olikin menestys! Saimme tuotua jokaisen talon jäsenen yhteen juhlimaan, vaikka näimmekin toisemme vain ruudun takaa. Gaalassa jaettiin palkintoja, joiden ehdokkaista jokainen tiimiyrittäjä oli saanut äänestää omaa suosikkia. Kevään suurin tavoite täyttyi, kun tiimimme voitti himoitun Golden Step -palkinnon! Eivätkä palkinnot siihen loppuneet, vaan pokkasimme hyllyyn myös Kultamunaus-palkinnon – toistamiseen. Tällä kertaa Kultamunaus-palkinto suuntasi meille jo aiemmin mainitun Tiimi2020-tapahtuman ansiosta, jossa odotukset olivat ehkä hiukan korkeammalla kuin mihin lopulta pääsimme. Olemme kuitenkin ymmärtäneet sen, ettei Kultamunaus ole osoitus tyhmästä virheestä, vaan siitä, että on uskaltanut kokeilla jotain sellaista, minkä onnistumisesta tai lopputuloksesta ei ole voinut olla varma. Sitähän yrittäjyys usein on. Uuden kokeilemista, kaatumista, ja uudelleen kokeilemista. 

Kesän 2020 uudet projektit

Gravin Joona ryhtyi keväällä 2020 toden teolla toteuttamaan viime syksystä asti mielessä ollutta projekti-ideaa, jossa hän halusi luoda Jyväskylään uudenlaisen pihanhoitopalvelun. Projekti sai heti alkutöikseen varsin mieleenpainuvan nimen – Puskamestarit. Toukokuussa Joona sai ensimmäisen puhelun asiakkaalta ja pääsi trimmaamaan ensimmäiset puskat. Pitkä kesä ei antanut armoa, kun katukuvassa varsin tunnistettavasti Puskamestareiden punainen pakettiauto kulki asiakkaan luota toiselle peräkärry perässään. Puskamestarit onnistui luomaan luotettavan ja nuorekkaan brändin varsin kilpailulle alalle, ja sai kesän edetessä entistä isompia projekteja tehden asiakkaan tyytyväiseksi kerta toisensa jälkeen.

– Olobox…

Learning Circus

Vihdoinkin ahkeran työnteon ja suunnittelun jälkeen koitti hetki kun lähdimme matkalle kohti Romanian Brasovia ja kansainvälistä tiimiyrittäjien seminaaria. Reittimme Romanian Brasoviin kulki lukuisten Euroopan maiden kautta: Ruotsi, Tanska, Saksa, Tsekki, Slovakia, Unkari ja Romania. Halusimme matkustaa Romaniaan Ruotsin ja Saksan kautta, joka lisäsi aikamoisen lenkin reittiimme. Siispä päädyimme ajamaan todella paljon, vaikka toki näimmekin autolla matkatessa asioita joita ei olisi ollut mahdollista nähdä junalla tai lentokoneella matkustamista. Matkailu avartaa. 

Reissua on hankala tiivistää muutamaan juttuun, mutta pari kohokohtaa reissusta olivat esimerkiksi koulu- ja yritysvierailut matkan alkuvaiheessa. Samoin vierailut suurkaupunkien keskustoissa. Toki esimerkiksi ydinkeskustassa asuntoautoilun olisi voinut jättää vähemmälle, mutta nämäkin osiot matkasta sujuivat kuitenkin hyvin. Reissustamme kului aikaa jonkin verran asiakasvideon kuvaamiseen eri lokaatioissa. Muistoja on siis monenkin eri kaupungin maamerkin edessä joissa yritimme epätoivoisesti kalastella paikallisia esiintymään videossa. Oppia tuli tästäkin videoiden suunnitteluun rutkasti. 

Debrecenin välipysäkki oli hauska kokemus. Koko akatemian väellä oli siellä yhteinen päivä täynnä ohjelmaa. Siis Gravin lisäksi myös samaa vuosikurssia olevat Clevera ja Tempo olivat vierekkäin samalla leirintäalueella. Fiilis oli katossa ja tarinoiden vaihtaminen muiden tiimien kanssa matkan eri vaiheista oli hauskaa. 

Romanian tiet olivat myös ehdottomasti elämys. Tiellä saimme väistellä hevoskärryjä ja lehmiä sekä liutaa muita eläimiä noin 45km/h ajonopeudella. Romanian Brasovissa vietimme hulppeassa hotellissa muutaman yön, kiipesimme vuorelle, paloimme tomaatinpunaisiksi, söimme hyvin, ja nautimme kylpylästä sekä muiden tiimiyrittäjien seurasta 

Takaisin Suomeen matkasimme Unkarin, Slovakian, Puolan, Liettuan, Latvian ja Viron kautta. Upeita kohteita matkan varrella olivat ehdottomasti Romanian kauniit vuoristotiet, Unkarin Budapest sekä pysäyttävä ja hiljaiseksi vetänyt Auschwitz.  

Syksyn haasteet ja kultamunaus

Kesän 2019 aikana muutama teki töitä tiimin kautta, mutta suurin osa oli palkkatöissä tiimin ulkopuolella. Kun syksyllä palattiin akatemia-arkeen, olikin hankala niin pitkän tauon jälkeen löytää rytmiä, ja meillä meni pitkään totutella taas hommien tekoon akatemialla ja tällä porukalla. Kuitenkin ennen pitkää kesän aiheuttamasta taantumuksesta päästiin yli ja uudelleen akatemia-arkeen kiinni. Syksyllä tiimiimme liittyi myös uusi jäsen, Arttu, ja varsinainen tiiminrakennus tällä porukalla alkoi. 

Keväällä olimme tehneet osana LC: asiakkaalle videon, jonka teemana oli pallo halki Euroopan. Haasteena meillä oli kuitenkin suunnittelemisen puute, työnjaon puuttuminen, erittäin tiukat aikataulut ja liian kepeä ajattelu tyylillä “kyllä se siitä, joku tekee, ei oteta ressiä. Työaika oli lisäksi budjetoitu ajomatkoille, joka teki editoinnista vaikeaa. Matkassamme mukana oli vain yksi editointitietokone ja muutenkin vajaa kuvauskalusto. Huonolaatuisista videoklipeistä ei sitten tietenkään saanut kummoista materiaalia vaan videosta tuli lievästi sanottuna kauhea. Asiakkaaltakaan emme saaneet ollenkaan palautetta, joka tietenkin on jo palaute itsessään.. Päädyimme sitten käyttämään Gravin laatutakuuta, eli emme ottaneet epäonnisesta videosta lainkaan rahallista korvausta.  Syksyn Rakettipäivillä videosta meille myönnettiin Akatemian himoittu Kultamunaus-palkinto. Jälkikäteen voidaankin todeta tuon palkinnon olevan arvokkaampi kuin mitä rahallinen korvaus olisi ollut. Videoiden tekemiseen saimme paljon oppeja. 

Muutamat tiimistämme aloittivat syksyllä digipalveluiden kehittämisen. Villellä oli kokemusta nettisivujen rakentamisesta, ja mukaan nettisivuporukkaan lähti muutama muukin tiimistä. Nettisivuja, referenssivideoita ja digitaalista markkinointia alettiin myydä asiakkaille ja tiimin osaaminen kasvoi, kun osaajat opettivat aloittelijoita ja asiakasprojekteja riitti.   

Gravin brändi oli rakentunut pikkuhiljaa ensimmäisenä keväänä, ja syksyllä 2019 meistä alkoi tuntua siltä, että brändiä olisi aika uudistaa. Järjestimmekin brändisynnytyksen, jossa Graville luotiin uusi upea brändikäsikirja, jossa selkeytettiin esimerkiksi fontit, värimaailma, arvot ja visio.  Gravi sai myös synnytyksessä uuden logon. Synnytyksessä kirkastettiin lisäksi Gravin tarjoamat palvelut, sillä halusimme Gravin markkinointiin selkeyttä. Tähän asti oli menty sillä periaatteella, että otettiin kaikenlaisia projekteja, joka toki teki yrityksen toimialan määrittämisestä asiakkaille päin hankalaa. Gravin ydinpalveluiksi määriteltiin digimarkkinointi, tapahtumatuotanto ja koulutukset 

Gravin digiosasto kasvoi huimasti erityisesti talven 2020 aikana. Myös Gravin video-osastolla osaamisen taso kasvoi merkittävästi ja uusia osaajia liittyi remmiin. Tatu esimerkiksi otti huimia steppejä videoiden– ja valokuvaamisen kanssa. Näitä taitoja päästiin heti hyödyntämään asiakasprojekteissa.  

Graville alkoi talvella ja keväällä kertyä enemmän ja enemmän kuukausilaskutteisia digimarkkinointi- ja sisällöntuotantoprojekteja. Tästä alkoi kehittyä Gravin uusi tuote, sisällöntuotanto ja nettisivupaketit, joita myytiinkin useammalle eri yritykselle.  

Myös Kulmikas-projekti lähti vauhtiin keväällä 2020. Mallien suunnittelua, alustavien nettisivujen tekoa, prototyyppien rakentamista, visuaalisen ilmeen ja brändin suunnittelua ja muuta sillä hetkellä vain pöytälaatikkoprojektiksi luokiteltavaan projektiin kuului. Kulmikkaan porukka sai vahvistusta kevään lopulla, kun Petra esitteli sen tiimille, ja Jouko ja Ville liittyivät joukkoihin rakentamaan Kulmikkaasta kannattavaa ja toimivaa designalan brändiä.  

Yksi kevään koko tiimin projekteistamme oli Tiimi2020, puhujaseminaari. Tapahtuma oli tarkoitus järjestää huhtikuussa. Mian innostus tarttui nopeasti kaikkiin tiimiläisiin ja yhteinen pämäärä oli selkeä: järjestetään upea puhujatapahtuma, jota ei ole Jyväskylässä ennen nähty. Myydään paviljongin salin 1 200 paikkaa loppuun ja tehdään paljon voittoa. Suunnitelmat olivat suuret ja tulevaisuus näytti valoisalta, vaikka aikataulu olikin tiukka. Kuitenkin hieman ennen kun korona sulki koko maan ja kaikki tapahtumat peruttiin, pääpuhuja perui tulonsa tapahtumaan. Tapahtuman brändi oli rakennettu kuitenkin niin isosti hänen varaansa, että tapahtuman järjestäminen ilman pääpuhujaa oli asia joka muuttaisi brändiä aika paljon. Projekti meni jäihin, ja pian sen jälkeen korona vyöryi suomen yli ja jäädytti kaiken. Vältyimme potentiaalisesti hyvinkin suurilta tappioilta, koska tapahtumaa ei olisi voitu järjestää koronarajoitusten takia.  

Kuukausiasiakkaiden vakiintuminen ja tiimin luottamuksen vahvistaminen

Kesän projektien päätyttyä palasimme jokainen takaisin Piippukadun toimistolle. Olimme jokainen huomanneet sen, miten olimmekaan kehittynyt tiiminä, sekä yksilöinä viimeisen vuoden aikana. Yksilöiden kehittymisen huomasi jo pelkästään siitä, että menneenä kesänä lähestulkoon jokainen työllisti itsensä Gravin kautta, kun taas vuosi sitten suurin osa siirtyi kesän ajaksi toisten yritysten palveluksiin. Moni meistä on löytänyt sen kuuluisan oman juttunsa, omia mielenkiinnon kohteita ja intohimoja, joita kohti haluaa kulkea. 

Gravin tarjoama digipalvelu on kehittynyt siihen pisteeseen, että kuukausiasiakkaiden määrä on alkanut vakiintua ja jopa lisääntyä entisestään. Kun katsoo tilanteessa muutakin kuin jäävuoren huippua, näkee että pinnan alla on valtava työmäärä, mikä on johdattanut meidät tähän pisteeseen. 

Olemme pyrkineet kehittämään tiimin organisaatiokulttuuria paremmaksi, jota koronavuosi on väistämättä hankaloittanut. Tällä hetkellä olemme siinä tilanteessa, että meillä on tätä yhteistä matkaa jäljellä vielä vähintäänkin vuosi, joten on hyvä aika pysähtyä ja miettiä, mitä kaikkea haluamme vielä saavuttaa. 

Jäämme seuraamaan, miten tarina jatkuu. 

Hauskuudella. Rohkeudella. Kasvaen. 

Haluatko tietää lisää tiimiläisistä?